Aviskasse

Hvem

Adresseavisen

Hva

Utendørs og innendørs aviskasse tilpasset nytt tabloidformat

Det sies at det enkle ofte er det beste, men i jobben med å utvikle en ny aviskasse for Adresseavisen, fikk vi nok en gang bekreftet at det enkle også kan være ganske så komplisert.

Oppgaven

Er du trønder og over 40 år er sjansen stor for at du husker den gamle «broadsheet»-avisa til Adresseavisen. Ja, den som tok hele kjøkkenbordet og vel så det – og som ble levert på døra i et digert grått rør av en aviskasse.

I 2007 gikk Adresseavisen over til tabloidformat. Da skulle 50 000 husstander også få en ny aviskasse tilpasset nytt avisformat, og ikke minst: en langt mer designbevisst befolkning.

Vi i Framti vant den utlyste designkonkurransen, men det var egentlig først da det virkelige arbeidet startet. I tillegg til designet skulle vi stå for hele produktutviklingen: Fra engineering og materialvalg til støpeform, produksjon, sammenstilling og pakking.

Utfordringen

Adresseavisen hadde en rekke krav til den nye kassen: Den skulle ha en diskret og lekker design slik at avisabonnentene faktisk ønsket å ha den på husveggen sin. I tillegg skulle den tåle vær og vind, være enkel å montere og den skulle være utformet sånn at budet fikk levert avisa i kassen kjapt og effektivt.

Og alt måtte være klart i god tid før den store lanseringsdatoen for den nye tabloidavisa.

Løsningen

Aviskassen ble til slutt designet i transparent polykarbonat. Det er en type plast som kan gjenvinnes, men som også tåler å stå ute i trøndersk klima over tid og som tåler UV-stråling godt. Den fikk dreneringshull i enden og vedlagte skruer med mulighet til enkel montering begge veier.

Adresseavisen var også opptatt av HMS og produksjonsarbeidernes arbeidsvilkår. Vi setter pris på å bli sett i korta, og tok kunden med oss til produksjonslokalene på Taiwan slik at de kunne se på arbeidsforholdene med egne øyne.

Bærekraft var, og er, et viktig stikkord – både for kunden og oss. For at det skulle bli noe mer enn et tomt moteord måtte vi treffe på oppgaven, nemlig å lage et rent og praktisk design som varer.

Derfor er vi ganske stolte av at de aller fleste fortsatt har den samme aviskassen på husveggen sin i dag som den de fikk for 15 år siden – det tolker vi som bestått oppgave!

«Framti var både kjappe og smidige – og hadde erfaringen som trengtes for å få jobben gjort i tide. Det bidro til at vi kom i mål til lanseringen med et produkt vi fortsatt er stolte av.»

Morten Sivertsen, tidligere leder for Adressa Distribusjon.