Framti Blogg

Våre blogger er definitivt ikke «rosa». Derimot skriver vi om virkeligheten bak produktsuksesser og hva som kreves for å lykkes med et produkt i en verden i rask endring.

Alle bloggene våre er brutalt ærlige. Enkelte vil være satt på spissen, men vi vil alltid tilstrebe at de skal være relevante, lærerike og underholdende. Det som er helt sikkert; du vil ikke være likegyldig til hvordan produksjon og produktutvikling foregår i den virkelige verden. Her vil du kunne lese om det du ikke lærer på skolen.

din@framti(dige) utviklingsavdeling

din@framti(dige) utviklingsavdeling

Det er relativt enkelt å komme opp med produktideer, eller enda enklere å peke på problemer som burde vært løst. Men å ta produktideer fra ide, via design, til et ferdigprodusert produkt tar tid og krever mye erfaring. Viktig å være åpen for "gale" ideer i tidligfase...

les mer
Smart, smartere, smartest

Smart, smartere, smartest

Vi har i høst gjennomført et av våre meste spennende konsepter, nemlig innovasjonssprint, med noen veletablerte store aktører innenfor helt ulike markeder. Det kan nesten virke som jo større og mer etablert fagområdene er, desto mer konservative er de. Har man funnet...

les mer
Hva vi mener skiller de beste fra de nest beste gründerne

Hva vi mener skiller de beste fra de nest beste gründerne

Du skal være temmelig sikker på ideen din før du pantsetter huset, selger bilen og setter alle andre investeringer på hold. Om du er villig til å risikere alt for å realisere ideen din viser du at du virkelig tror på ideen din overfor dine samarbeidspartnere og...

les mer
Ideens kraft

Ideens kraft

"I Italia hadde de 30 år med krig, terror, drap og vold. De produserte Michelangelo, Leonardo da Vinci og renessansen. I Sveits har de hatt broderlig kjærlighet, 500 år med demokrati og fred. Og hva har de produsert? Gjøkuret." Orson Wells Innovasjon Innovasjon...

les mer
Framti – En vitamininnsprøytning

Framti – En vitamininnsprøytning

Innovasjoner krever fokus, ressurser og noen som raskt kan verifisere om produktideene kan realiseres. Da er vi i Framti her som en ressurs som kan gjøre ideene dine om til produkter på pall. Framti har de rette verktøyene for å gi smarte ideer globale muligheter:...

les mer
Hvorfor gjennomføringsevne alltid slår en god idé

Hvorfor gjennomføringsevne alltid slår en god idé

Steve Jobs har sagt; «For meg er ideer verdiløse om de ikke blir gjennomført. De er kun en multiplikator. Realisering er verdt millioner.» Steve Jobs, grunnlegger av Apple Computer Inc. Foto: Shutterstock Gjennomføringsevne slår en god idé hver gang Mange startup...

les mer
Hvorfor vi i Framti er unike

Hvorfor vi i Framti er unike

Huset vi bor i er verneverdig, gjennomsnittsalderen i selskapet er 44 år og vi kaller oss gründere - selv om selskapet ble etablert i 1999. Men om du tar en dose erfaring, mikser det med litt galskap, godt med ressurser og fryktløshet, da kan det skje mye spennende....

les mer
Hvorfor ingen armer betyr ingen kake

Hvorfor ingen armer betyr ingen kake

Lille Jonny-Jonny uten armer og bein har bursdag. Alle barna i gata er invitert i selskap. Etter at alle gjestene har vært i kakefatet og forsynt seg sier lille Jonny-Jonny, at han også vil ha kake. «Nei, lille Jonny-Jonny», sier moren hans. «Ingen armer, ingen kake»....

les mer
Klar for en innovasjonssprint?

Klar for en innovasjonssprint?

Trenger du fornyelse, eller tror du at verdi kan skapes fra et utside-inn-perspektiv? Da har du kommet til rett sted. Vi har skapt et produkt som er ganske unikt i norsk sammenheng. I en innovasjonssprint får du satt dine kreative evner på prøve. Fotomontasje: Berre...

les mer
Nei, du kan ikke produsere som Apple.

Nei, du kan ikke produsere som Apple.

Startups kan ikke gjøre ting på samme måte som store selskaper. Her er en kort, men tydelig, innføring i hvorfor du ikke kan produsere som Apple. Nei, du kan ikke produsere som Apple. Foto: Adam Startups og store selskaper er ulike på mange måter. Når det kommer til...

les mer
Vi elsker gründere

Vi elsker gründere

Vi elsker å jobbe med gründere. De er entusiastiske, ambisiøse og har fokus på løsninger og muligheter, ikke problemer og begrensninger. Vi elsker å jobbe med gründere. Entusiasme og krativitet bringer smarte ideer fram til ferdig produkt på pall. Illustrasjon: Berre...

les mer
Trondheim er Norges Framti

Trondheim er Norges Framti

Norges teknologi-idé-hovedstad er Trondheim. Det finnes mange ulike miljøer i disktriktene Oslo, Bergen og Stavanger, men ikke med en slik bredde som i Trondheim. Norge Tekniske Naturvitenskapelige Universitet (NTNU), Gløshaugen. Foto: PhotoVisions I denne regionen er...

les mer
Fra idé til pall

Fra idé til pall

Vi hjelper deg med alt fra produktdesign til engineering, teknologi og logistikk. Det vil si fra ideen oppstår til vi leverer ferdig produkt på pall. For oss er "fra idé til pall" mer enn et motto, vi har jobbet med å utvikle og industrialisere produksjon av fysiske...

les mer
Når nåtia står i veien for framtia

Når nåtia står i veien for framtia

Vi går på jobb hver dag for å skape en bedre framti for våre kunder. De siste 24 månedene har imidlertid nåtiden skapt hindringer for framtiden. Da kan du enten stoppe opp eller brette opp ermene for å sikre stabile leveranser. Vi har hentet inspirasjon fra sitatet;...

les mer
Fallgruver ved å legge produksjon til Asia

Fallgruver ved å legge produksjon til Asia

I forretningslivet kan man bli lurt i Namdal, København og i Asia. For mange er det å starte opp produksjon i Østen sett på som en farefull ferd. Det kan det være, og her er en liten sjekkliste på at du ikke blir lurt: Avisboksen til Adresseavisen er utviklet og...

les mer
Scandinavian Tooling & Production (STP) blir Framti

Scandinavian Tooling & Production (STP) blir Framti

Scandinavian Tooling & Production (STP) ble etablert av to sivilingeniører i 1999 med én viktig ting til felles: lang erfaring med produktutvikling. Vi startet STP for å utvikle produkter og industrialisere produksjon av fysiske produkter. Det har vi fortsatt med...

les mer