26/01/2023
Prototyping – Katalysatoren for produktinnovasjon

Visste du at bobleplast begynte livet som en mislykket trendy, teksturert tapet? Ja, det er riktig! Bobleplasten utviklet seg deretter til et mislykket isolasjonsprodukt før det til slutt endte opp som et effektivt emballasjemateriale som i tillegg er morsom å poppe! Å føle at du har mislyktes kan være en ganske ubehagelig tilstand å være i. Det er derfor helt avgjørende å benytte prototyping før du går i fullskala produksjon for å lykkes med et produkt. Og hensikten kan oppsummeres med ett ord – LÆRING!

Bobleplast – Fra mislykket teksturtapet til et suksessfyllt emballasjeprodukt.

Hvorfor prototyping er viktig for å lykkes med et produkt

Prototyping er prosessen med å lage en modell eller prøve av et produkt eller system for å teste ut ideer, konsepter og funksjoner. Det gir mulighet for evaluering og forbedring av ideen før du investerer i hele utviklingsprosessen med produksjonsverktøy, emballering og logistikkløsninger.

Prototyping vil i tillegg avsløre produksjonsutfordringer og vil gi deg viktige forutsetninger for å beregne produksjonskostnaden. Dette vil gi deg verdifull tid til å finne ut hva potensielle kunder er villige til å betale for produktet før du lanserer det i markedet.

STIRIO - Vi lagde uttallige prototyper på denne unike gryterøreren, på alt fra motor, fjærer og plastkvaliteter, før produktet havnet i butikkhyllene
STIRIO – Vi lagde uttallige prototyper på denne unike gryterøreren, på alt fra motor, fjærer og plastkvaliteter, før produktet havnet i butikkhyllene. Foto: Berre Kommunikasjon

Eureka øyeblikk

Prototyping kan også være en fin måte å få et «Eureka»-øyeblikk, der man kan identifisere en kreativ løsning på et problem som man ellers ville ha oversett.

Når 3M utviklet de berømte Post-It lappene var den opprinnelige ideen å utvikle et supersterkt lim. Det ble særdeles mislykket. Prototyping avslørte isteden noen andre glimrende egenskaper, limet var trykkfølsomt og gjenbrukbart. 3M har siden solgt milliarder av Post-It og har samtidig utviklet mange andre produkter og bruksområder for det spesielle limet.

Prototyping avslørte helt andre egenskaper når 3M skulle utvikle et supersterkt lim. Det ble til et lim med helt andre egenskaper, trykkfølsomt og gjenbrukbart.

Når prototyping feiler

Et eksempel på et mislykket produkt som skyldes dårlig prototyping er Google brillene. Google brillen hadde en optisk skjerm montert på brillen og ble lansert i 2013. Til tross for høye forventninger, klarte ikke produktet å lykkes i markedet på grunn av en rekke problemer. Hovedutfordringene var begrenset funksjonalitet (bl.a. batteri levetid), personvernhensyn og ikke minst prislappen. Disse problemene kunne blitt identifisert under prototypeprosessen og kunne vært unngått hvis riktig testing og tilbakemelding hadde blitt samlet inn fra potensielle kunder. Kundene ville rett og slett ikke ha produktet. Google Brillen endte som et mislykket produkt på grunn av dårlig prototyping og forarbeid om brukere og markedet.

Google har aldri avslørt hva utviklingskostnadene for brillene kostet selskapet.

Google brillene som floppet i markedet på grunn av dårlig prototyping og markedsundersøkelser.
En introdoksjonspris på $1 500 var langt over det kundene var villige til å betale for Google brillen i 2013, i tilleg til utfordringer med produktstatus (marked), svakt batteri (funksjonalitet) og utfordringer med personvern.

Ulike prototyping prosesser og metoder

Det finnes ulike typer prosesser og metoder for prototyping, hver med sine styrker og svakheter, som på hver sin måte fører deg nærmere en vellykket produktlansering.

Rapid prototyping, for eksempel, bruker programvare for datastøttet design (CAD) og 3D-printerteknologi for raskt å lage en fysisk modell av produktet. Denne metoden er rask og kostnadseffektiv, men den ferdige prototypen vil ikke ha samme styrke, holdbarhet eller finish som sluttproduktet.

En annen type prototype er en alfa-prototype, som er en mer raffinert versjon av en proof-of-concept-prototype. Disse prototypene er nær sluttproduktet og brukes til å teste mer kompleks funksjonalitet og for å samle tilbakemeldinger fra brukere

En beta-prototype er en endelig versjon av produktet, som brukes til å teste produktet under virkelige forhold før masseproduksjon.

Det er viktig å bruke korrekte materialer og produksjonsteknikker for å sikre at prototypen er representativ for sluttproduktet.

Prototyping er helt essensielt når man jobber med å utvikle produkter. Det er svært sjelden du får en ny mulighet om du feiler når du går i produksjon. Det koster rett og slett for mye.

En «fun fact» om utviklingen av Nike løpesko er at selskapets medgründer, Bill Bowerman, eksperimenterte ofte med forskjellige sko design for å forbedre ytelsen til utøverne. Et kjent eksempel er at han helte flytende gummi i sin kones vaffeljern for å lage den første prototypen av «vaffel»-yttersålen som fortsatt brukes på noen av Nikes joggesko i dag.

Prototyping og Framti

I Framti Gruppen har vi laget prototyper i over 20 år. Vi har til og med et eget selskap som er spesialist i faget. Protolab har laget tusenvis av prototyper for alt fra gründere, produktutviklere, produktdesignere til store selskaper som Kongsberg Gruppen og Orkla. For ikke å snakke om alle prototypene vi har laget for de hundrevis av produktene som vi selv har utviklet og produsert og fortsatt produserer.

Vi våger å påstå at vi har en helt unik kompetanse innen prototyping som tar deg hele veien fra idé til ferdig produkt og storskala industriell produksjon.

PS! Vi bruker ikke vaffeljern til å utvikle prototyper, men vi kunne ha gjort det hvis det var hensiktsmessig.

Ta kontakt med oss i dag hvis du er i en utviklingsprosess med et produkt og har behov for å lage prototype(r).