12/09/2022
Fallgruver ved å legge produksjon til Asia

I forretningslivet kan man bli lurt i Namdal, København og i Asia. For mange er det å starte opp produksjon i Østen sett på som en farefull ferd. Det kan det være, og her er en liten sjekkliste på at du ikke blir lurt:

Avisboksen til Adresseavisen er utviklet og produsert i Asia av oss.. FOTO: Berre Kommunikasjon.

  1. Fabrikken er ikke en fabrikk
    Finner du produsenter på nettsteder som Alibaba, etc. er det en salig blanding av distributører, agenter og produsenter. Felles er at alle vil ha business og selv om du tror du snakker med en produsent så kan det være en agent for mange fabrikker. Utfordringen med det, er at det tar lenger tid å få svar, svarene er forvirret, og produktet blir dyrere om dere skulle være heldige å komme i mål.  
  1. Yes, Yes, Yes, kan bety No, No, No
    Ulike kulturer kommuniserer på forskjellige måter. På generelt grunnlag vil en kinesisk produsent kunne si ja til henvendelser som er vanskelige eller umulig å levere på. Løsningen er å stille spørsmål fra ulike vinklinger og ikke spørsmål som vil fremprovosere et ja, som viser seg egentlig å være et nei.  
  1. 100% prepayment
    Akkurat som du kan være skeptisk til å gi kreditt til dine kunder som holder til noen stenkast unna, så vil kinesiske produsenter ønske forhåndsbetaling fra deg. Dette kan være vanskelig å komme seg unna, men en etablert metode er å benytte Letter of Credit. Din bank utsteder da et bevis på at du betaler så snart de leverer papirer på at varene er levert på havna og klare til å bli lastet ombord.  
  1. Flytende Quotes
    Alle produsenter vet at kunden ønsker quotes tidlig og at desto lavere pris de oppgir, desto større er sjansen for at de går seirende ut av forhandlingene og vinner din business. Deres fortjeneste kommer ved at de løfter prisene når det nærmer seg produksjonsstart. Ved å be om en cost-breakdown på tidlige quotes vil du få en god forståelse for hva kostnadsdriverne er og det vil være vanskeligere for fabrikken å endre priser på enkeltdeler. Samtidig viser dette en grad av profesjonalitet som gjør at fristelsen til å sette en lav pris som senere økes blir mindre. 
  1. Produkter som endrer innhold
    Du har fått fram et fantastisk produkt, med rett funksjon, kvalitet og til en god pris. De neste gangene du bestiller har produsenten ett dilemma, skal de endre litt på plastblandingen, metallegeringen, etc. Bare ørelitte så de betaler en lavere kost og får en høyere margin. Fristelsen er stor og mange brands har opplevd at produktet plutselig går litt ned i kvalitet. Dette kan du løse ved å være en kompetent innkjøper og gjennom løpende produksjonstesting.

Noen ganger betyr JA faktisk NEI. Kunsten er å stille de rette spørsmålene og vite når dette er tilfelle. FOTO: Shutterstock

Kontakt oss idag for å diskutere hvordan du skal gå fram når du skal legge produksjon til Asia.