03/11/2022
Ideens kraft

«I Italia hadde de 30 år med krig, terror, drap og vold. De produserte Michelangelo, Leonardo da Vinci og renessansen. I Sveits har de hatt broderlig kjærlighet, 500 år med demokrati og fred. Og hva har de produsert? Gjøkuret.»

Orson Wells

Innovasjon

Innovasjon defineres som et nytt eller vesentlig endret produkt, tjeneste, produksjonsmåte, måte å organisere eller markedsføre aktivitet på, og som er tatt i bruk. Innovasjon er altså videreutvikling av noe som allerede oppfunnet

Oppfinnelser som hjulet, telefonen og elektrisitet forandret virkelig verden. Det var ikke så mange å ringe til fra den første telefonen og en typisk kommentar om telefonen fra den første tiden var: «Et morsomt leketøy, men uten praktisk betydning».

Ofte kan det ta lang tid før helt ny teknologi får store gjennombrudd.

En sjelden gang kommer det produkter eller teknologier som virkelig forandrer verden. Det handler ikke bare om produktets beskaffenhet, men også om hvor flinke vi er til å formidle vår idé og tanken på hvordan produktet kan utnyttes og hvilke behov som dekkes. Apples iPad, eller nettbrettet, forandret i 2010 en hel verden i hvordan vi bruker internett i det daglige. Når de lanserte iPad Mini bare 2 år senere, solgte de 3 millioner enheter på tre dager. Totalt har Apple solgt over en halv milliard iPads siden introduksjonen.

«De som er gale nok til å tro de kan forandre verden, er de som faktisk gjør det.»

Steve Jobs

Det er nå vi må bruke ideens kraft til å utnytte nye muligheter. Illustrasjon: Tore A. Østerlie

Ideens kraft

I dagens verden forandres teknologier og behov raskt. Etter Covid-pandemien opplever vi for første gang på lenge en massiv tilbakegang i verdensøkonomien. Tilgang til råvarer har endret seg drastisk og prisene har gått i været.

Det er nettopp nå, når verden er usikker, at vi ikke må drepe de smarte ideene. Det er nå vi må bruke ideens kraft til å utnytte nye muligheter. Det er nå vi må være kreative og innovative.

Gi smarte ideer muligheter

Vi elsker å gi smarte ideer globale muligheter, det er vårt slogan og vårt mantra. Vi har bidratt til lansering av flere hundre ulike produkter. Mange har blitt kjempesuksesser, andre har vært en engangsleveranse, og noen få har vært direkte katastrofer. Å vite hva som lykkes i markedet er ingen 100% vitenskap. Men det som er opplest og vedtatt, er at dersom en virksomhet slutter å innovere, er det en ganske sikker vei mot døden.

Verdens desidert mest solgte mobiltelefon, Nokia 1100/1110, solgte hver over 250 millioner enheter globalt. Mer enn dobbelt så mange som nærmeste konkurrent. Det er helt ufattelig at Nokia fullstendig mistet sin posisjon i mobilmarkedet.

Ta kontakt i dag for å diskutere din idé – vi tror at det meste i verden er ugjort!