Startups kan ikke gjøre ting på samme måte som store selskaper. Her er en kort, men tydelig, innføring i hvorfor du ikke kan produsere som Apple.
Startups og store selskaper er ulike på mange måter. Når det kommer til produksjon av fysiske produkter, er forskjellene mellom de to enorme. Startups i en tidlig fase er som regel smertelig underfinansiert. Og mangelen på kapital gjør produksjon til en av de mest kritiske fasene i en ung bedrifts liv. En liten feil i en design-, verktøy- eller kvalitetsprosess og BOOM, kapitalen smuldrer bort og konkursspøkelse truer.
Du får svært sjelden en ny sjanse i produksjonsverdenen. Det koster rett og slett for mye.
Vi har stadig diskusjoner med gründere som ønsker å produsere noe som etterligner et Apple-produkt, eller de ønsker «Apple-kvalitet». Kanskje det er en overflate uten utstøtermerker, eller en kompleks teksturering, eller laserborede hull, det spiller ingen rolle: det er umulig for en startup å gjøre visse ting. «Men nei,» sier de, «Apple gjør det. Hvorfor kan ikke jeg?»
Apple er et unntak på nesten alle regler innen industriell produksjon.
Hva skjedde da Apple ønsket å CNC-bearbeide en million MacBook-kropper i året? De kjøpte 10 000 CNC-maskiner for å gjøre det. Hva med når de ønsket å laser bore hull i MacBook Pros for søvnlyset og bare ett selskap lagde en maskin som kunne bore de 20 µm hullene i aluminium? De kjøpte selskapet som laget maskinen. Og den gangen da de trengte batterier for å passe inn i et bittelite maskinert hus og ingen produsenter var villig til å lage batterier så tynne? Apple lagde sine egne battericeller. Fra bunnen av.
Stort sett ingen bedrifter, store eller små, har råd til å gjøre disse tingene. Apple gjør en fantastisk jobb med design og produksjon av produktene sine, og ja, forbrukere elsker de. Men du er ikke Apple. Så lenge du tilfører kundene dine verdi, er det greit å ta ned kravene til passform og finish på produktet et hakk. Spesielt for de første produksjonskjøringene dine.
Hva bør du unngå?
1. Hvit plast (Apple er berømt for sin hvitfarge)
Hvit er kanskje den vanskeligste og dyreste fargen å forme/støpe. Hvis du MÅ bruke hvit, aldri ha to separate hvit-på-hvitt deler. De vil aldri bli perfekt fargematchet.
2. CNC-bearbeiding i stort antall
CNC-maskinering er fantastisk for prototyper og for deler med lav toleranse som hofteimplantater og turbinblader. Det er ikke for forbrukerenheter eller store volum. Finn en måte å støpe metalldelene på.
3. Laserborede hull
Usynlige laserborede hull er langt vanskeligere å lage enn det kan se ut som. Du kan vanligvis oppnå et lignende utseende og følelse uten den komplekse operasjonen hvis du er villig til å ofre litt.
4. Støpt plastemballasje
Mange små Apple-produkter kommer i polykarbonat + ABS/PC blandingsstøpt emballasje. Dette er både vanskelig og dyrere enn du kanskje tror. Resirkulert papp er din nye bestevenn.
5. Ingen utstøtermerker (eller synkmerker)
Med mindre du er et geni (og/eller milliardær), vil produktet ditt ha synlige utstøtermerker, eller synkmerker. En god CM (Contract Manufacturer) vet hvordan de skal skjule disse godt. Nesten ingen CM-er skjuler dem like godt som Apple gjør. Godta det. De fleste forbrukere vet ikke hva i helvete et utstøtermerke er uansett.
6. 4-fargede, dobbelveggede, matte bokser med HD-skuminnlegg (forpakning)
Vi vet at mange ønsker dette, men vær oppmerksom på at denne typen bokser kanskje vil være den dyreste artikkelen på stykklisten (BOM-listen) din. Det er ikke uvanlig at de koster fra 12$/enhet og oppover selv i stor skala. Og det verste er at de fleste kaster det etter at produktet er pakket opp.
Det er selvfølgelig mange flere punkter. Hvis du ser en funksjon eller et design på en Apple-enhet du vil kopiere, kan du prøve å finne den på et annet selskaps produkt. Hvis du gjør det, er det muligens greit å designe det inn i produktet ditt. Ellers, senk forventningene. Vi kan forsikre deg om at det vil være bedre økonomi for startup bedriften din, og garantert bedre for nattesøvnen din.
Steve Jobs ville skammet seg over iPhone.
De fleste er enig i at iPhone 1 ikke var toppen av haugen, men snarere første steg på stigen. Er du gründer? Kjøp en iPhone 1 på Ebay for 30.000 kr. Kjenn på den, se på skjermen og tenk – om dette var godt nok for Steve, er vår versjon for vårt produkt godt nok i dag.
En av verdens beste gründere og investorer sier «om du ikke rødmer av flauhet av produktet ved lansering – så har du lansert for sent.» (Reid Hoffman, grunnlegger av LinkedIn). Første versjon kan gjerne kalles Minimum Viable Proudct (MVP) på godt norsk. Som de facto betyr at hvis produktet løser et problem vil folk bruke det, det vil alltid være tid til å forbedre produktet senere.
Terminologi:
CNC = Computer Numerical Control (datastyrt maskinering)
CM = Contract Manufacturer (kontraktsprodusent)
BOM = Bill of Materials (En liste over råvarene og underkomponentene inkl. mengden av hver som trengs for å produsere et sluttprodukt.
Kontakt oss i dag for å diskutere ulike produksjonsløsninger for ditt produkt.